selamat MENJENGUK..

HEYOOO ... blog ini telah diconteng dan di tonyoh oleh NURFADHILLAH BINTI NAZLI.. saya si katek (omg) yang bakal menjadi seorang ENGINEER.. insyaALLAH... do have fun here :)
even kat sini takde ape pun..

baek korang letak link.. kalau ta kene tembak.. huhuhu





mylarling!!

oh! klik la saia :)


PERINGATAN!

na jerit sila scroll ke atas.. baru boleh picit jerit.. huhuu ==.'

SINERGI


“Dua orang yang bersama-sama, mampu menghasilkan sesuatu yang lebih dari dua orang mampu lakukan, sesuatu yang luar biasa. Itulah makna Sinergi. 1+1=3, bukannya 2”

17 Dec 2010

dye taknak keluar~~

eheheh tajuk entry niy memang cam tade pape.. tpi pasal entry ni.. agak ta senonoh cikit la.. tapi truskan membace.. na bgi ilmu ni.. jangan malu2 untuk menerima.. huhu

"ibu, tanak kelua... letih bercangkung da niy.." adik cakap kt ibu..
"kalau cam tu pakai seluar la.. nti bile na kelua baru pergi toilet" ibu pun balas la kan..
kalau korang na tw lebeh lanjut pasal berak.. upsss.. defecation... korang boleyh klik sini wikipedia sedia membantu..
ahahaa.. aku bukan na cakap pasal buang air besar.. cam huduh lak en bunyinyer..
bisa nggak aku guna sembelit je.. senonoh la sikit kan..sori la kalau entry kali ni ta senonoh sikit.. tapi..
ini ilmu.. tak salah la kalau nak tambah ilmu...


nah.. gambar cantik aku bagi.. hehehehe

tak boleh berak = sembelit... so aku cakap la pasal sembelit yer.. n kesan2 sampingan sembelit ni.. tapi sebelum kesan kena tau jugak pasal ape sembelit ni boleh berlaku.. mesti ramai dah tau kan.. oke, cam bese..
- ta minum banyak air
- ta makan fibre

tapi korang tau tak.. yang sembelit niy boleh berlaku kalau korang tension..
n kalau korang makan banyak supplement yang mengandungi zat besi yang berlebihan..
tu pun boleh sebabkan sembelit tw... lagi 1 penggunaan ubat sembelit yang berlebihan boleh menyebabkan berlakunya sembelit.. Ubat ini selalu digunakan oleh mereka yang na kurus cepat.. Contoh ubat-ubat tu ialah senna (Senokot) dan bisacodyl (Dulcolax)..
ha sape yang ada ambek tu, baek korang stop.. exercise la banyak2 kalau nak kurus, ta payah na pkai pil2 merepek tuh..

ni ade la petua nenek mane ntah aku bace..
Sukar Buang Air Besar
Kupas kentang lalu dihiris. Tempelkan hirisan tersebut pada bahagian pinggang dan dubur anda. Biarkan hingga warna kentang menjadi kelabu atau kering, berbeza dari warna asalnya., tapi tak tau la berkesan ke ta.. kalau nak senang.. makan je fibre banyak2.. minum air banyak2.. exercise setiap hari.. lagi 1.ni petua aku sendiri la... makan oatkrunch banyak2.. petua ni pun boleh digunakan untuk orang yang nak kurus.. ehehehe.. aku buat berhasil la.. tapi orang lain tak tau la pulak... tapi boleh try kan.. takde halangan.. huhuu

kalau korang nak tau kesan2 nye pulak.. cam bese.. perut memang la akan kembung..
da banyak sangat simpanan korang dalam anus uh... selain tu, korang akan rasa pening2 lalat.. sebab toksin2 dalam badan naek sampai kt kepala.. pastu kadang2 mulut berbau kan?? ade punya la mulut berbau.. tu pun salah satu kesa daripada sembelit.. niy budak2 bio tau la.. sape yg ta belajar bio, haa meh na bagitau.. toksin2 daripada proses pencernaan tu, dia naik sampai satu badan.. mulut pun akan jadi berbau.. korang sental la gune berus gigi, berus baju or berus jamban, mesti bau busuk gak.. pe kata korang pergi je berak.. habes cite.. ahahaha..


nota jamban; bende niy ape yang aku belajar dari kelas bio, kalau ade salah or tambahan boley comment yer~~
kalau tak nak asek terkentut, komen tw.. =)

2 comments:

azHa said...

bagus info ni. hik3x

dhilla nazli said...

ehehhe kongsi sme2

orang yg mlawat!!

online reservation system
Powered by Best Free Counters